• Klassiek
  • Jazz
  • Meer muziek
  • Musical
  • Radio en TV
  • Ome Willem
  • Muziek
  • Klassiek for kids
  • Interviews
  • Klassiek
  • Columns Klassieke Kinderzaken
  • Jazz
  • Musical
  • Ome Willem
  • Overig
  • Klassiek
  • Mattheüs Passie Concerttour (2016)
  • Jazz
  • Musical
  • Radio en TV
  • Ome Willem
  • Ome Willem Jubileumtour
  • Ambassadeurschappen
  • Overig

Klassiek


Weespernieuws, maart 2019

Weespernieuws, maart 2019

Klassieke muziek, is dat nou ook leuk voor kinderen?  ’Schilderijen van een Tentoonstelling’ tijdens Kamermuziekfestival Weesp

Recensie Leeuwarder Courant, november 2018

Leeuwarder Courant, november 2018

Drie concerten van Koorproject Opus in samenwerking met Orkest Nootstroom Fryslân.Werken van Engelse componist Paul Carr worden afgewisseld met gedichten van de Friese dichter Obe Postma.Dirigent: Arnaud Oosterbaan. Solisten: sopraan Jeanette van Schaik en bariton Raoul Steffani.

Reis naar het Kasteel van Beethoven, Klassiek Centraal, januari 2017

Reis naar het Kasteel van Beethoven, Klassiek Centraal, januari 2017

"Edwin Rutten die voor je deur staat, met bloemen en een cd-box. Mijn kinderhart ging er weer even sneller van kloppen. U mag me gerust favoritisme aansmeren, Edwin doet nog steeds wat hij al decennia lang doet. Hij maakt mensen blij, met muziek en zijn eeuwig optimisme. En je steekt er bovendien nog heel wat van op."

Het kasteel van Beethoven, Klassieke Zaken december 2016

Het kasteel van Beethoven, Klassieke Zaken december 2016

Met ridders en jonkvrouwen op ontdekkingsreis naar de geheimen van een symfonie? Op het album Het Kasteel van Beethoven legt Edwin Rutten haarfijn uit hoe Beethovens Vijfde in elkaar zit. “Hierna luister je nooit meer hetzelfde.”

Klassieklokkertje, Het Parool, oktober 2016
Klassieklokkertje, Het Parool, oktober 2016

"Aan het eind weet je precies wat de expositie, doorwerking en reprise zijn. Of je de materie toegankelijker maakt door Beethoven consequent ’Beet’ te noemen, is dan weer wel de vraag, maar Rutten, die zich bij de inmiddels ouder geworden jeugd onsterfelijk maakte als Ome Willem, zal het wel het beste weten."

The Young Person’s Guide to the Orchestra & the Big Band
The Young Person’s Guide to the Orchestra & the Big Band, Klassieke Zaken, augustus 2016

Zoals Rutten schrijft, heeft zijn "muzikale hart twee kamers, één voor de jazz en één voor klassieke muziek." Zoals Britten varieert op het thema van Purcell om de secties van het orkest te belichten, zo varieert Rutten op Brittens idee van de Young Person’s Guide om zijn andere grote liefde, de jazz, aan de luisteraar uit te leggen. 

Passie voor de Passion, Cultuurbericht (voorjaar 2016)
Passie voor de Passion, Cultuurbericht (voorjaar 2016)

Toen hij de Matthaus voor het eerst hoorde, vond hij het zo zinderend mooi dat hij ook kinderen ervan wilde laten genieten. Maar een zit van een paar uur doe je ze niet aan. Daarom selecteerde hij voor zijn Mattheus Passie hoogtepunten die hij verbindt met zijn vertelling.

Pasen in zicht, tijd voor passie, De Gelderlander, maart 2016
Pasen in zicht, tijd voor passie, De Gelderlander, maart 2016

Bijna iedereen heeft van de term passiemuziek gehoord en volgens velen moet je die muziek ook minstens één keer in je leven hebben ondergaan. Maar wat is het nu eigenlijk?

’Trouw aan Bach en Bijbel’, Barneveldse Krant, maart 2016
’Trouw aan Bach en Bijbel’, Barneveldse Krant, maart 2016
 

Is klassieke muziek saai en elitair? Rutten bestrijdt dat te vuur en te zwaard. Hij vergelijkt het met eten. ’Er zijn veel kinderen die zeggen dat ze lof niet lekker vinden, ondanks dat ze het nog nooit hebben geproefd. Ouders beginnen er bij wijze van spreken niet eens aan. Zo is het ook met klassieke muziek. Ik zeg niet dat iedere bezoeker na afloop klassieke muziek lekker moet vinden, maar ik wil het in elk geval aanreiken.’

Bach is voor iedereen, De Telegraaf, maart 2016
’Bach is voor iedereen’, De Telegraaf, maart 2016
 

’Ik geniet ervan als het me lukt om de verbeelding van al die verschillende bezoekers te prikkelen. Omdat op die manier het verhaal én de muziek van Bach voor hen gaat leven. Als het even meezit voor altijd.’

Een Mattheus Passie voor kinderen, Joop.nl, maart 2016
Een Mattheus Passie voor kinderen, Joop.nl, maart 2016

‘Ik was een jaar of veertig toen ik de Mattheüs voor het eerst in z’n geheel hoorde. [...] En het gekke is; hoe vaker ik ‘m zag, hoe korter ik ‘m vond worden. Het blijft natuurlijk een hele lap – zelfs voor de Bachkenner. Op het moment dat je een 74-minutenversie hebt gezien, zul je anders naar de ‘hele’ Mattheüs gaan.’

Psychische Hygiëne door cultuur, Edwin Rutten met Ayur Trio, januari 2016 Psychische Hygiëne door cultuur, Edwin Rutten met Ayur Trio, januari 2016

’Cultuur brengt psychische hygiëne in onze maatschappij. Cultuur verbindt, maakt de wereld mooier en blijer. Mensen die samen zingen of muziek maken worden vrienden, die zoeken de overeenkomsten in elkaar, niet de verschillen.’

Edwin Rutten en Judith Vindevogel over kinderen en klassieke muziek, Portici magazine, januari 2016
Edwin Rutten en Judith Vindevogel over kinderen en klassieke muziek, Portici magazine, januari 2016

’Een zaadje moet je planten en water geven. Dan pas kan het groeien. Bij kinderen is dat net zo. Hun muziekzaadje moet geplant worden tussen de leeftijd van zes en twaalf jaar, anders is het te laat.’

Nabucco, De Doelen, januari 2016
Nabucco, De Doelen, januari 2016

Ben je zelf eigenlijk een operaliefhebber? ’Ik ben getrouwd met de mezzosopraan Annett Andriesen. Zij was het die mij 25 jaar geleden meenam en me onbevangen en zonder voorbereiding liet kennismaken met de opera Parsifal. Tussen iedere akte door vroeg ze me of ik al weg wilde, maar daar was geen sprake van.’

Fan van Oostenrijk, Oostenrijk magazine, januari 2016
Fan van Oostenrijk, Oostenrijk magazine, januari 2016

’Salzburg is geweldig levendig. Dan zit je op het terras van hotel Sacher en zie je Simon Rattle op z’n gympen de brug over de Salzach oversteken.’

In de kerststal bij Edwin Rutten, ZINGmagazine, januari/februari 2016
In de kerststal bij Edwin Rutten, ZINGmagazine, januari/februari 2016

Rutten illustreert het kerstverhaal met mooie, korte muziekfragmenten. Hij legt uit wanneer en waarom je in de muziek tranen hoort, of zweepslagen. ’Met vertellen is het net als met zingen. Timing en kleur van je stem zijn wezenlijk, daarmee valt of staat een tekst.’

Jansons opent nieuwe jaar, Telegraaf, december 2015
Jansons opent nieuwe jaar, Telegraaf, december 2015

Het is nog een hele kunst. ’Je mag immers niet door de muziek heen praten. Soms blijft de dirigent een tijdje staan wachten op de bok. Mar een andere keer laat hij de musici al inzetten terwijl hij komt aanlopen. Als commentator moet je dus listig zijn. Ik zorg dat ik korte zinnen paraat heb.’

Spelenderwijs Bach-expert worden
Spelenderwijs Bach-expert worden, NRC Handelsblad, december 2015

"Een kind jonger dan tien zal niet alles begrijpen, maar ik kreeg laatst wel een filmpje toegestuurd van een peuter die naar aanleiding van mijn Wagner-cd op zijn trommeltje het leidmotief van de reuzen Fafner en Fasolt zat mee te roffelen. Dat vond ik prachtig."

Edwin Rutten en de vreugde van het maken
Edwin Rutten en de vreugde van het maken, Luister, december 2015

’Ik maak ze voor kinderen en andere volwassenen en voor volwassenen en andere kinderen. Grote mensen pikken er altijd iets van mee wat ze nog niet wisten. En kinderen hebben al hetzelfde emotionele palet als wij grote mensen. Alleen kunnen wij die emoties benoemen en is het voor hen nog slechts gevoel.’

Edwin Rutten repeteert in Vreelandse brede school, De Gooi- en Eemlander, maart 2013
Edwin Rutten repeteert in Vreelandse brede school, De Gooi- en Eemlander, maart 2013

In de voorstelling wordt het stuk L’Histoire du Soldat, het verhaal van de soldaat door zeven muzikanten gespeeld. Na de pauze vertelt Edwin Rutten het sprookje van Anderson over de nachtegaal. De muzikanten spelen tijdens het concert de muziek van Igor Stravinsky en Theo Loevendie.

Laatste avondmaal
Je bent smid van je eigen geluk, De Gooi en Eemlander, maart 2016
 

De komende week is de herdenking van het laatste avondmaal, waar Jezus afscheid nam van zijn vrienden. In een serie interviews vragen we spraakmakende landgenoten naar hun eigen laatste avondmaal.

Bach a la Edwin Rutten, Klassieke Zaken, december 2015
Bach a la Edwin Rutten, Klassieke Zaken, december 2015

"Ooit ontdekte ik de schoonheid van een mozartsymfonie omdat iemand mijn nieuwsgierigheid wekte. Nu is het mijn beurt om anderen klassieke muziek te laten ontdekken", zegt Edwin Rutten over zijn versie van Bachs Weihnachtsoratorium ’voor kinderen en andere volwassenen’.

Aangenaam Klassiek for Kids, NVER Magazine, juli 2015
Aangenaam Klassiek for Kids, NVER Magazine, juli 2015

Alle verhalen bij de klassieke composities zijn door Rutten zelf geschreven. ’Of het moeilijk is om te doen? Een goede concertvolgorde is meestal ook gelijk een goede verhaalvolgorde. [...] Het verhaal is er al en daar probeer ik een eigen draai aan te geven.

Pierre Audi

Uitreiking gouden plaat Aangenaam Klassiek for Kids 2013

Pierre Audi: “Der Ring is een sprookje, een lang sprookje, maar een sprookje! Zelf heb ik Wagner
op jonge leeftijd ontdekt en ik vind het essentieel dat jonge mensen in contact komen met deze
muziek. Het is geweldig dat Edwin dit project heeft gedaan!”
Foto:
 Elmer van der Marel

 

Fris en Nieuwsgierig, Gooi en Eemlander, februari 2014
Fris en Nieuwsgierig, Gooi en Eemlander, februari 2014

’Ik wil een soort baron Von Münchhausen zijn, iemand die zichzelf aan de haren uit het moeras van nietwetendheid trekt en fris en nieuwsgierig naar onbekende dingen in de muziek kijkt.’

Een leven zonder klassieke muziek is onvoorstelbaar
Een leven zonder klassieke muziek is onvoorstelbaar, Algemeen Dagblad, 31 december 2014

’Ik wil dicht bij mezelf blijven en proberen de muziek toegankelijk te maken voor de kijkers, zonder belerend of schoolmeesterachtig over te komen. Ik wil de kijkers dingen vertellen waarbij ze denken: verdorie, dat is interessant.’

Nieuwjaarsconcert met Edwin Rutten
Nieuwjaarsconcert met Edwin Rutten, Telegraaf, 9 december 2014

Rutten is blij dat de keuze op hem is gevallen. ’Fantatastisch toch?’, glundert hij. ’Mijn eerste vraag aan de NOS was waarom ze mij hebben gevraagd. Mijn binding met klassieke muziek, maar ook met de jeugd en zelfs Ome Willem waren voor hen de reden.’

’Geef kinderen de allerbeste muziek’, Trouw, 31 oktober 2014
’Geef kinderen de allerbeste muziek’, Trouw, 31 oktober 2014

’De trouwhartigheid van kinderen betekent dat je een heel grote verantwoordelijkheid hebt. Je moet ze het allerbeste voorzetten wat er is. [...] Kinderen kunnen de ingewikkeldste ritmes en muziek aan.’

Matthäus Passie voor kinderen
Matthäus Passie voor kinderen: simpel en doeltreffend, Klassiek Zaken, april 2014

Edwin Rutten neemt ons bij de hand en loodst ons niet alleen door het lijdens verhaal volgens Matthäus, maar ook door de briljante noten van Bach.’

Ome Willem kweekt wagneriaantjes
Ome Willem kweekt wagneriaantjes, NRC Handelsblad, 15 oktober 2013

Wat Rutten doet is het verhaal eenvoudig maar accuraat en met veel verschillende stemmetjes navertellen in korte brokjes, afgewisseld door flinke fragmenten muziek. [...] Muziek die kinderen ook zal intrigeren. Het onweer aan het begin van Die Walkure, daar kan geen fantasie bij dommelen.

’Peter en de Wolf’ nu meer dan een sprookje, Haarlems Dagblad, 16 oktober 2009
’Peter en de Wolf’ nu meer dan een sprookje, Haarlems Dagblad, 16 oktober 2009

"Ik leg uit wie al die figuren in het verhaal zijn, waar ze vandaan komen." Niettemin blijft het een verhaal dat kinderen vertrouwd moet maken met de instrumenten uit een orkest.

KZ Geef kinderen het allerbeste
Edwin Rutten: Geef kinderen het allerbeste, Klassieke Zaken, oktober 2006

Edwin Rutten verstaat de kunst om verhalen te vertellen voor jong en oud. Het maakt niet uit of ze nu over broodjes poep of over Mozart gaan. Het is een zeldzame kunst die ongetwijfeld verantwoordelijk zal zijn voor het succes van deze Klassiek voor Kids-editie.

Edwin Rutten vertelt
Edwin Rutten vertelt, Algemeen Dagblad, 21 oktober 2006

In een zelfgeschreven sprookje over het jongetje Mummummmum gaat Edwin Rutten met een doosje vol vlooien op zoek naar het wereldritme. [...] ’Het verhaal dient als smeermiddel,’ zegt hij. ’Orkest en componisten zijn hoofdpersonen en de verteller is slechts het doorgeefluik.’

Klassiek verpakt in een sappig verhaal
Klassiek verpakt in een sappig verhaal, Limburgs Dagblad, 22 mei 2003

’Ik vind dat je kinderen met zoveel mogelijk dingen in aanraking moet brengen. Hun nieuwsgierigheid opwekken, dat is mijn grote drijfveer. Een goede basiseducatie is van het grootste belang, dan krijg je later ook niet dat gedonder met hangjongeren. Er past zoveel in dat grote hoofd van kinderen tussen de nul en tien jaar: stop het er maar in, zoveel mogelijk.’

Edwin Rutten wil rijkdom van muziek overbrengen op de jeugd
Edwin Rutten wil rijkdom van muziek overbrengen op de jeugd, Noordhollands Dagblad, 30 januari 2003

’Muziek is rijkdom. Als je geen muziek in je leven hebt, doe je jezelf tekort. Muziek beroert de ziel. Juist bij de jeugd.’

NIEUWS


  • Ik ben toch zeker Sinterklaas niet

  • Nieuwe column Klassieke Kinderzaken

  • Heerlijke autoloze zondag

TWEETS


 

ZOEK


BIOGRAFIE

Edwin Rutten (1943) is elke zondag bij MAX te horen met Jazz in the Evening op NPO Soul & Jazz. Zijn grote liefdes zijn jazz en klassiek. Met eigen versies en vertellingen maakt Edwin klassieke muziek toegankelijk voor kinderen en andere volwassenen. Edwin is ook inspirator en wordt veel gevraagd als dagvoorzitter en discussieleider.
Lees meer over Edwin Rutten

edwinrutten@edwinrutten.nl


OME WILLEM

Dag Rakkers! Kijk ook eens op de site van Ome Willem!